Příprava na realizaci školních projektů
1.1. Plánování projektů
Na každé partnerské škole proběhly formou seminářů o projektovém plánování přípravy na školní projektovou činnost. Semináře vedli odborní pracovníci realizačního týmu a účastnili jich všichni členové školního projektového týmu dané školy. Mezi jednotlivými semináři školní projektové týmy tvořili návrh podoby školního projektu.
Bylo vybráno shodné téma všech pěti školních projektů a to tvorba Školní virtuální naučné stezky. Stezka by měla vést v dostupném okolí školy a postihovat svými zastávkami zajímavá místa či jevy. Výraz virtuální označuje tu skutečnost, že zastávky nebudou fyzicky osazené panely, bude vytvořen pouze tištěný průvodce a provádět po ní budou žáci třídy, která bude projekt řešit.
Školní projekt bude řešit jedna třída druhého stupně, případně s podporou dalších aktivních žáků nebo volnočasových aktivit. Projekt bude řešen především během vyučování v souladu s výukovými plány, jimž musí odpovídat i téma (úroveň, odbornost) jednotlivých zastávek stezky. Naopak v některých případech bude vhodné školní výukové plány změnit vzhledem k některým tématům, které se školy rozhodly zpracovat.
Ukázalo se, že z časových důvodů je potřeba uskutečnit minimálně dva plánovací semináře na každé škole a případně doplnit o jednu či více terénní vycházku. Snažili jsme se školní projekt přesně definovat tak, aby před začátkem práce se žáky ve školním roce 2010/2011 bylo zcela zřejmé CO, KDY A JAK se bude řešit, byla brána v úvahu rizika a jasně pojmenovány potřeby. K tomu nám pomáhala tzv. „plánovací tabulka“, kterou jsme postupně společně tvořili, diskutovali a upravovali. Výsledná podoba plánovací tabulky školního projektu nebude pro školní týmy stoprocentně závazná a bude možno ji podle situace částečně měnit, ale v tuto chvíli jasně školní projekt popisuje a lze podle ní začít se žáky plnohodnotně pracovat.
1.2. Vybavení škol
Takhle tedy například vypadal květnový „ježíšek“ na ZŠ Nové Hrady |
termín |
místo |
název |
lektor |
účast |
foto |
17.2.2010 |
ZŠ a MŠ Horní Stropnice |
Projektové plánování I |
Mgr. M. Jarolímek, Mgr. Lenka Kučerová |
5 |
- |
4.3.2010 |
ZŠ a MŠ Malonty |
Projektové plánování I |
Mgr. M. Jarolímek, Mgr. Lenka Kučerová |
5 |
- |
5.3.2010 |
ZŠ a MŠ České Velenice |
Projektové plánování I |
Mgr. M. Jarolímek, Mgr. Lenka Kučerová |
5 |
- |
8.3.2010 |
ZŠ Benešov nad Černou |
Projektové plánování I |
Mgr. Lenka Kučerová |
4 |
- |
10.3.2010 |
ZŠ Nové Hrady |
Projektové plánování I |
Mgr. M. Jarolímek, Mgr. Lenka Kučerová |
5 |
- |
24.3.2010 |
ZŠ a MŠ Horní Stropnice |
Projektové plánování II |
Mgr. Lenka Kučerová |
4 |
- |
25.3.2010 |
ZŠ a MŠ Malonty |
Projektové plánování II |
Mgr. M. Jarolímek, Mgr. Lenka Kučerová |
5 |
- |
8.4.2010 |
ZŠ a MŠ České Velenice |
Projektové plánování II |
Mgr. Lenka Kučerová, Irena Haňurová |
5 |
|
12.4.2010 |
ZŠ Benešov nad Černou |
Projektové plánování II |
Mgr. Lenka Kučerová, |
5 |
|
5.5.2010 |
ZŠ Nové Hrady |
Projektové plánování II |
Mgr. Lenka Kučerová |
5 |
- |
5.5.2010 |
ZŠ Nové Hrady |
Obsluha fotoaparátů, zásady fotografování, tipy na dobré foto a zpracování obrázků |
Mgr. Radek Sova |
26 |
|
12.5.2010 |
ZŠ a MŠ České Velenice |
Obsluha GPS a zpracování jejích výstupů |
Pavel Skála |
21 |
|
19.5.2010 |
Nové Hrady, Koželužna |
Region po I. a II. světové válce. Hranice, lidé a jejich osudy. |
Pavel Mörtl |
11 |
|
2.6.2010 |
ZŠ a MŠ Horní Stropnice |
Grafický software Page Plus X4 - úvod do programu, tvorba časopisů, posterů |
Mgr. Radek Sova |
14 |
|
16.6.2010 |
ZŠ a MŠ Malonty |
Grafický software Page Plus X4 - úvod do programu, tvorba časopisů, posterů |
Mgr. Radek Sova |
11 |
1.4. Společné setkání školních projektových týmů partnerských škol
Setkání proběhlo 26. 5. 2010 v Koželužně v Nových Hradech a zúčastnilo se jej 25 účastníků. Program společného setkání byl rozdělen do dvou bloků.
V prvním bloku byli účastníci formou krátké prezentace seznámeni s dosavadním průběhem celého projektu a s výhledy do nadcházejícího období (Mgr. Lenka Kučerová). Následovaly prezentace jednotlivých školních projektových týmů, ve kterých byla krátce představena škola a jednotliví členové školních projektových týmů, dále byli účastníci seznámeni s náplní školních projektů, tedy tím, jaká témata bude zpracovávat Školní virtuální naučná stezka na dané škole (Mgr. Pavel Cehák, PaedDr. Jaroslav Baláš, Mgr. Radek Sova, Bc. Iva Lebedová, Mgr. Karel Kříha a Mgr. Kateřina Marešová).
Druhý blok byl svým charakterem více diskusní. Zástupci tří škol (ZŠ a MŠ Horní Stropnice, ZŠ Nové Hrady a ZŠ Benešov nad Černou) seznámili ostatní účastníky krátce se svojí účastí na podobném projektu Školy na hranici. Následně popsali jednak pozitivní přínos tohoto projektu pro danou školu (tedy co jejich škole, pedagogům a žákům projekt přinesl), zároveň byly zmíněny i negativní stránky projektu (co se nepodařilo, bylo špatně). Byly jmenovány problémy, které se během projektu vyskytly a diskutovány možnosti jejich řešení. Rovněž byly diskutovány praktické zkušenosti z projektové práce se žáky. Na základě této věcné diskuse vznikl soubor určitých doporučení pro vedení školního projektu, který představoval jeden z hlavních přínosů celého setkání.
Závěry z tohoto druhého bloku naleznete zde.
1.5. Příprava pedagogů na projekt (individuální příprava)
Mimo aktivity řešené s realizačním týmem se členové školních projektových týmů partnerských škol připravovali na svůj projekt i individuálně. Konkrétně především studiem literatury, individuálními terénními pochůzkami během vytyčování a úpravách trasy Školní virtuální naučné stezky, dále například návštěvami archivů či knihoven.