Že školení vůbec nemusí být nudné a zbytečné se přesvědčili naši pedagogové ve středu 4. dubna. Toho dne v sále bývalého statku Nové Hrady pořádala Novohradská občanská společnost v rámci projektu Školy na hranici seminář o novém zákoníku práce. Školitelkou byla osoba nanejvýše povolaná, Judr. Dana Hospodářská z Úřadu práce. Nejenže svou autoritou a charizmatem zvládla sál plný učitelů a přesvědčila i skeptiky o svých znalostech, ale také na místě odpověděla na množství otázek. Ředitelé škol tak například zjistili, že ani nový zákoník práce neumožňuje rozvázání pracovního poměru s učitelem tím, že mu ředitel odebere ukazovátko a klíče od školy. Učitelé pak byli naopak trochu zklamáni, nemožností odvolat ředitele jeho vyhozením z okna ředitelny.
Dobré vztahy mezi pedagogy však těmito zjištěními ohroženy nebyly, což po chutném obědě potvrdilo posezení při kávě. Bylo to první formálně neformální setkání všech pedagogů základních škol Nové Hrady, Horní Stropnice, Benešov a ZŠ PŠ Trhové Sviny.
Z nahlášených 48 učitelů se dostavilo 48, účast tedy byla vzorná, chování ucházející, nálada výborná. Doufejme, že stejně dobré vysvědčení budeme moci učitelům vystavit i po dalších seminářích 30. dubna a 7. května.
Projekt Školy na hranici v dubnu pokračoval přípravou jednotlivých škol a pedagogů na projektové vyučování v příštím roce.
A také se nadělovalo. Základní školy N. Hrady, H.Stropnice a Benešov dostaly první část vybavení pořízeného tímto projektem. Počítače Fujitsu- Siemens, barevné trojkombinace tiskárny, skeneru a kopírky Canon, digitální fotoaparáty Sony, mikroskopy Leica a digitální Ph metry Hanna, vyrobené na ostrově Mauritius. Horní Stropnice navíc převzala velmi speciální zesilovač W.A.M.S. 04, který v jednom přístroji vedle zesilovače, reproduktorů a bezdrátového mikrofonu má i CD přehrávač a kazetovou mechaniku. Lidé, bydlící v blízkosti stropnické školy, se mají na co těšit!
Od příštího školního roku začínají základní školy v 1. a 6. třídách vyučovat podle nového vzdělávacího plánu. Jeho podstatou je, zjednodušeně řečeno, odklon od vyučování podle školních předmětů a jejich nahrazení průřezovými tématy v logických celcích.
Na podporu tohoto programu vznikl společný projekt Základních škol Nové Hrady, Horní Stropnice, Benešov a Základní a praktické školy Trhové Sviny, který organizačně a finančně koordinuje občanské sdružení Novohradská občanská společnost.
Vedle osvojování nové metodiky pedagogy je těžištěm projektu příprava průřezového vyučování formou podprojektů škol. Jejich tématem je voda v přírodě. Škola v Benešově bude zkoumat říčku Černou, H. Stropnice probádá Stropničku od pramene k nádrži Humenice a škola Nové Hrady na ni naváže od nádrže po novohradskou čističku. Z tématu řek budou školy čerpat nejen při výuce přírodopisu a zeměpisu, ale také dějepisu a českého jazyka. Napříč těmito předměty se budou učit zpracovávat a prezentovat výsledky moderními digitálními a počítačovými technologiemi. Každá škola se podle svého zaměření k projektu zapojí i umělecky. Na Nových Hradech proběhne kurs krajinomalby, Stropnice přispěje svým hudebním souborem a Trhové Sviny uspořádají pro všechny školy keramický kurs. Novohradská a stropnická škola budou navíc vydávat projektový časopis. Mnohé aktivity budou školy podnikat společně, zejména exkurze a expedice do terénu. Důležitým výstupem projektu bude příprava výukových panelů a také powerpointová prezentace projektu žáky. Na úplný závěr v červnu příštího roku podniknou školy společnou expedici po toku Pohořského potoka.
Teď jsme však na počátku. Pedagogové se seznamují s metodikou, připravují nové učební plány, probíhá dovybavení škol potřebnými pomůckami.
Jako příjemnou povinností projektu bylo setkání projektových týmů jednotlivých škol, které se uskutečnilo ve středu 14.3.2007 v Nových Hradech. V jeho rámci navštívili pedagogové výzkumné pracoviště Ústavu fyzikální biologie Jihočeské univerzity v Novém zámku, kde nás pánové Petr Kohout a Ing. Vítězslav Březina, CSc. seznámili s prací ústavu. V inspirativním prostředí učebny v klášteře se pak pedagogové ze zúčastněných škol vzájemně seznámili a domluvili na další spolupráci.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.